Zdravá Zara a nemocný Nemýlek ve školce.
Určitě si teď říkáte, co se skrývá za tímto podivným názvem. Skutečnost je ale velice jednoduchá. Jedná se o tematický celek, který jsme v naší mateřské škole realizovali a který se týkal přiblížení zdravého životního stylu dětem, se vším, co do tohoto poměrně širokého tématu patří. Postavy, již zmíněné v názvu, jsme využili k prožitkovému učení a praktickým činnostem. Na tvoření postav se děti samozřejmě podílely a stejně tak na třídění a rozlišování zdraví prospěšných a škodlivých potravin. Je jasné, jakým jídlem krmili zdravou Zaru a co musel spolykat nemocný Nemýlek (tvrdé „y“ v jeho jméně není omyl, je tam proto, že si tento Nemýlek ani neumývá ruce). Když píšu, děti krmily, myslím tím, že každý z dětí vložil obrázek jídla do úst postavy a ty pak padaly do žaludku. Vše bylo jednoduše vytvořeno z průsvitné folie, aby děti dobře viděly cestu potravy v těle. Že je tato činnost nadmíru bavila, si dovedete jistě představit. Všichni si také nakreslili, vystříhali a nalepili svůj talíř plný zdravého jídla. Náš projekt se netýkal jenom zdravých potravin, ale také řady dalších součástí zdravého životního stylu. Zdůraznili jsme dětem důležitost pravidelného pohybu všeho druhu. Cvičili jsme s dětmi jógu, zdolávali jsme překážkovou dráhu, hráli míčové hry. Venku, na naší prostorné a hodně členité zahradě, děti s radostí a velkým nasazením využívaly sněhovou nadílku nejen k bobování, ale i ke hrám a nejrůznějším stavbám. Zkrátka jsme se snažili přiblížit dětem pohyb ve všech formách. Nezapomněli jsme ani na prevenci úrazů a nemocí. Děti si vyzkoušely ošetření odřeniny (vydezinfikování a zalepení), obvázání zraněné končetiny a další podobné jednoduché úkony první pomoci. V neposlední řadě jsme dětem, pomocí her a aktivit, přiblížili důležitost dodržování hygienických pravidel. Nejen pečlivé umývání rukou, ale také nebezpečnost působení virů a bakterií na lidské tělo. Velkým pomocníkem byl internet, kde mohly děti spatřit odpudivý vzhled virů a bakterií. Poznatky zpracovali pomocí výtvarných aktivit (např. rozfoukávání barevných skvrn) a vznikly opravdu působivé obrázky. I když celý projekt zabral téměř tři týdny, děti velmi bavil. Věříme, že budou v základní formě vědět, jak předcházet úrazům a chránit se před nemocemi.